အႏုပညာ

“သရဲကား၊ တေစၦကားေတြပဲ ေဖာေဖာသီသီ ထြက္လာတယ္”

Hits:17,970
  | |
Print This Post

ျမန္မာ့အႏုပညာ ေလာကသားေတြအေပၚ စည္းကမ္း တင္းက်ပ္ထားတဲ့ ဆင္ဆာကို ၂၀၁၂ ခုႏွစ္အတြင္း ေျဖေလွ်ာ့မႈ ေပးၿပီးေနာက္မွာ အႏုပညာသည္ေတြရဲ႕ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ၊ ေျပာဆို ေနထိုင္မႈ ပုံစံေတြ အရင္ကထက္ ပြင့္လင္းလာခဲ့ေပမယ့္ ရုပ္ရွင္၊ ဗီဒီယို ဇာတ္ကားေတြရဲ႕ အႏုပညာ တိုးတက္မႈကေတာ့ ထင္သေလာက္ ျဖစ္မလာဘူးလို႔ ဖြင့္ဟ ေျပာဆိုခဲ့တဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံ ရုပ္ရွင္ အစည္းအရုံး ဥကၠ႒ အကယ္ဒမီ ဇင္ဝိုင္းကို ဧရာဝတီ သတင္းေထာက္ ေမစစ္ပိုင္က ဆက္သြယ္ ေမးျမန္း ထားပါတယ္။

႐ုပ္ရွင္အစည္းအ႐ံုး ဥကၠ႒ ဦးဇင္ဝိုင္း(ဓာတ္ပံု – myitmakhamediagroup.com)

ေမး။     ။ အႏုပညာရွင္ မင္းသမီးေတြရဲ႕ လတ္တေလာ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေဝဖန္မႈေတြ ရွိေနတာ ၾကားရပါတယ္။ အဲဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေမာ္ဒယ္ေတြ၊ မင္းသမီးေတြကို သတိေပးသြားဖို႔ ရွိပါသလား။

ေျဖ။     ။ ေမာ္ဒယ္ေတြကေတာ့ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ ဘာမွမဆုိင္ပါဘူး။ တခ်ိဳ႕ေတြက်ေတာ့လည္း အစည္းအရုံးဝင္ မဟုတ္ၾကပါဘူး။ သက္ဆိုင္တာကေတာ့ ရုပ္ရွင္သရုပ္ေဆာင္မ်ားသာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခုမွ စရိုက္တာ ဇာတ္ကားက တကားႏွစ္ကားပဲရိွမယ္၊ ရုပ္ရွင္ အစည္းအရုံးထဲလည္း ဝင္ထားတာ မရွိဘူးဆုိရင္ေတာ့ ေျပာလို႔မရပါဘူး။ သရုပ္ေဆာင္ေတြကိုေတာ့ ဝတ္စားဆင္ယင္ပုံ ေတြကို ေမတၱာရပ္ခံပါတယ္။ မိမိယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အညီ ဝတ္စားဆင္ယင္ ၾကဖို႔ေပါ့၊ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ဝတ္စား ဆင္ယင္မႈ ကိစၥက အစည္းအရုံးရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပုံစည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းထဲမွာ မပါဘူး။ ဒီကိစၥကို အႀကံံျပဳဖူးပါတယ္၊ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔အညီ ေနတတ္ လာေအာင္ တတ္သိနားလည္တဲ့ ပညာရွင္ေတြနဲ႔ ရုပ္သံလိုင္းေတြမွာ ေဆြးေႏြးမႈေတြလုပ္ၾက၊ ဝင္ၿပီးေတာ့လည္း ေဆြးေႏြး ၾကတာမ်ိဳးေတြ လုပ္မယ္ဆိုရင္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေတာ့ ရွိမယ္ေပါ့၊၊ ဒါေပမယ့္ ႏုိင္ငံရဲ႕ထုံးစံအတုိင္းေပါ့၊ ျဖစ္လာမွသာ လက္ညိႇဳးထိုး၍ အျပစ္ပုံခ်ၾကမည္ေပါ့။

ေမး။     ။ မဂၢဇင္းနဲ႔ ဂ်ာနယ္တခ်ိဳ႕မွာ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ မညီတဲ့ ဝတ္စားဆင္ယင္ပုံမ်ိဳးနဲ႔ ဓာတ္ပံု သရုပ္ေဆာင္ ထားတာ ေတြကိုေရာ ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။

ေျဖ။     ။ စာနယ္ဇင္းေတြက တခ်ိဳ႕ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြမွာ လက္လြတ္စပယ္ ေဖာ္ျပၾကတာဟာ ဂ်ာနယ္ေတြရဲ႕ သိကၡာနဲ႔ပဲ ဆိုင္တယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း ေဖာ္ျပၾကဖို႔ လိုတာေပါ့။ ရုပ္ရွင္ထဲမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ စာေစာင္ေတြမွာ ျဖစ္ျဖစ္၊ အြန္လုိင္းေပၚ ျဖစ္ျဖစ္ အျမင္မတင့္တယ္တဲ့ ပုံေတြ တက္လာခဲ့ရင္လည္း လူထုကို ဝိုင္းဝန္းေထာက္ျပႏိုင္တဲ့ မီဒီယာေတြက ေဝဖန္မႈမ်ိဳးေတြ လုပ္ေပးမယ္ဆိုရင္ နည္းနည္းေတာ့ နည္းပါးသြား ႏုိင္တယ္ေပါ့။ အခုဆိုရင္ ယဥ္ေက်းမႈ ထိန္းသိမ္းေရး ေကာ္မတီေတြ ဆိုၿပီး ဖဲြ႔စည္းမယ္လို႔လည္း ၾကားရပါတယ္။

ေမး။     ။ မိဘေမာင္ဘြားနဲ႔ အတူၾကည့္ဖို႔ မသင့္ေတာ္တဲ့ ဝတ္ဆင္မႈမ်ိဳးေတြ ဗီဒီယို ကားေတြမွာ  ပါလာတာမ်ိဳးေတြလည္း ေတြ႔ေနရပါတယ္၊ ဒါေတြကိုေရာ ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းသြားမလဲ။

ေျဖ။     ။ သိပ္ကို တရားလက္လြတ္ေတြ ျဖစ္လာၿပီဆိုရင္ေတာ့ အစည္းအရုံးအထိ ေခၚယူသတိေပးပါတယ္။

ေမး။     ။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ေလာက္ကစၿပီးေတာ့ မင္းသမီးေတြရဲ႕ဝတ္စားဆင္ယင္ပုံေတြက ဗီဒီယို၊ ရုပ္ရွင္နဲ႔ စာေစာင္ေတြ၊ အြန္လုိင္းေတြမွာ အရမ္း ပြင့္လင္းလာတဲ့အေပၚ သုံးသပ္မိပါသလား။

ေျဖ။     ။ ဟုတ္ပါတယ္။ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္အထိကေတာ့ တဘက္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလ ျဖစ္တာကိုး၊ အခုေနာက္ပိုင္းက တံခါးလည္း ပြင့္လာတယ္ေလ၊ ဒီမိုကေရစီ ကူးေျပာင္းၿပီးေနာက္ပိုင္းမွာ တကယ္ေျပာင္းသင့္တဲ့ က်င့္စဥ္ေတြ၊ စံႏႈန္းေတြက ေကာင္းမြန္ စြာကူးေျပာင္းလာျခင္း မရွိေသးဘဲနဲ႔ မေျပာင္းသင့္တာေတြ ကူးေျပာင္းေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဥပမာ – အဝတ္အစားတို႔၊ အရက္ေသစာကိစၥတုိ႔ေတြေပါ့။ ႏုိင္ငံတႏုိင္ငံ စတင္ ပြင့္လင္းလာၿပီဆိုရင္ ျခင္၊ ယင္၊ အမိႈက္ ေတြက ေရာဝင္ လာတာ မ်ိဳးေတြ ရွိတာကိုး။

ေမး။     ။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္အတြက္ ေပးခဲ့တဲ့ အကယ္ဒမီဆုေတြအေပၚ ေဝဖန္သံေတြ အမ်ားႀကီးထြက္လာပါတယ္၊ ဘာမ်ား ေျပာခ်င္ပါသလဲ။

ေျဖ။     ။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္အတြက္ ေပးခဲ့တဲ့ အကယ္ဒမီက ျမန္မာႏုိင္ငံ ရုပ္ရွင္အစည္းအရုံးက ေပးခဲ့တဲ့ အကယ္ဒမီ မဟုတ္ပါဘူး။ ျပန္ၾကားေရး ဝန္ႀကီးဌာနက ခ်မွတ္ထားတဲ့ စည္းကမ္းနဲ႔အညီ ေပးခဲ့တာပါ။ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြကို က်ေနာ္တို႔ ပညာရွင္မ်ား အစုအဖဲြ႕က ၈ ဦး ပါဝင္ေရြးခဲ့ရတယ္။ ဇာတ္ကားတကားတည္း ဆုေတြ စုၿပဳံရခဲ့တယ္ ဆိုတာက ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ သမိုင္းမွာ ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။

ေမး။     ။ အကယ္ဒမီဆုေတြ ရခဲ့တဲ့ ထာဝရအလင္းတန္းမ်ား ဆိုတဲ့ ဇာတ္ကားက တရုတ္ ရုပ္ရွင္ကားတကားကို ကူးယူ ရိုက္ကူး ထားတယ္ ဆိုတာကေရာ အမွန္လား။ ကူးယူထားတဲ့ ဇာတ္ကားကို ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ အကယ္ဒမီဆုေတြ ခ်ီးျမႇင့္တာဟာ တရားမွ်တတယ္လို႔ ထင္ပါသလား။

ေျဖ။     ။ တရုတ္ဇာတ္ကားရဲ႕ ဇာတ္ဝင္ခန္းတခန္းနဲ႔ ေက်ာရိုးတူေနတယ္လို႔ ရုပ္ရွင္ဒါရိုက္တာက ျပန္ၿပီး ရွင္းလင္း ထားပါတယ္။ ကူးယူရုိက္ထားတဲ့ ဇာတ္ကားမို႔လို႔ အကယ္ဒမီ မေပးရဘူးလို႔ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းထဲမွာ မပါရွိပါဘူး။ ျပန္ၾကားေရး ဝန္ႀကီးဌာန ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္လုပ္ငန္းက သတ္မွတ္ထားတဲ့ စည္းမ်ဥ္းေတြထဲမွာ ကူးယူ မွီျငမ္း ရိုက္ကူးထားေသာ ရုပ္ရွင္ ဇာတ္ကားမ်ားကို မေပးရ လို႔ မပါရွိပါဘူး။ ေရွးတုန္းကလည္း မွီျငမ္းထားတဲ့ ကားေတြကို အကယ္ဒမီ ေပးခဲ့ဖူးပါတယ္၊ “ခ်စ္သမီး” ဆိုတဲ့ဇာတ္ကားဆို မွီျငမ္း ရိုက္ကူးထားတဲ့ ကားျဖစ္ေပမယ့္ အကယ္ဒမီရရွိခဲ့ပါတယ္။

ေမး။     ။ ဆင္ဆာ လြတ္လပ္ခြင့္ ေပးတယ္ဆိုတာက ရုပ္ရွင္၊ ဗီဒီယိုေတြရဲ႕ အရည္အေသြးေတြ ေကာင္းလာဖို႔လို႔ သိရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လက္ရွိ ဇာတ္ကားေတြမွာ ေတြ႔ေနရတာက ေျပာဆို ေနထုိင္မႈပုံစံနဲ႔ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ ပုံစံေတြက ပြင့္လင္းလာၿပီး အရည္အေသြးကေတာ့ ဘာမွျဖစ္မလာဘူးလို႔ ေဝဖန္မႈမ်ိဳးေတြ ရွိေနတာကို ဘာေျပာခ်င္ပါသလဲ။

ေျဖ။     ။ မွန္ပါတယ္၊ ရုပ္ရွင္ဆိုတာက တဦးတေယာက္တည္း လုပ္လို႔မရဘူး၊ အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ေဆာင္ရြက္မွဘဲ ရမွာပါ။ က်ေနာ္တို႔က အႏုပညာကို လြတ္လပ္စြာဖန္တီးခြင့္ဆိုၿပီး ေတာင္းဆိုခဲ့တာပါ၊ ေတာင္းဆိုလုိက္တာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္ သရဲကား၊ တေစၦကားေတြပဲ ေဖာေဖာသီသီ ထြက္လာတယ္၊ ရရွိတဲ့ အခြင့္အေရးကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ အသုံးခ်ႏုိင္ျခင္း မရိွတာေပါ့။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အရိုးစဲြလာတဲ့ အယူအဆေတြကို က်ေနာ္အပါအဝင္ ေလာကသားေတြ အားလုံးကို ျပန္လည္စည္းရုံးဖို႔ လိုအပ္ ေနတာပါ။ လြတ္လပ္ခြင့္ ဆိုတာဘာလဲ၊ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ဘယ္လို အသုံးခ်မွာလဲ ဆိုတာေပါ့။

ေမး။     ။ ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္းက်ၿပီး ဆင္ဆာ လြတ္လပ္ခြင့္ အျပည့္အဝရွိတဲ့၊ အရည္အေသြး ေကာင္းမြန္တဲ့ ရုပ္ရွင္ ကားမ်ိဳးေတြေရာ ထြက္ေပၚလာဖို႔ စီစဥ္ထားတာ ရွိပါသလား။

ေျဖ။     ။ ျဖစ္ေစခ်င္တာကေတာ့ အလုပ္သမားေတြရဲ႕ လုပ္ခလစာ အျပည့္အဝ မရရိွမႈ၊ ေတာင္သူလယ္သမား ေတြရဲ႕ လယ္ယာေျမ သိမ္းဆည္းခံရမႈကို ထင္ဟပ္ၿပီးေတာ့ အႏုပညာအျဖစ္ ဖန္တီးေစခ်င္တာပါ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီလို ဇာတ္ကား ေတြကေတာ့ နည္းနည္းပါးပါးပဲ ထြက္လာႏိုင္မွာပါ။ စတင္ ဖန္တီးဖို႔ လုပ္ေနၾကပါၿပီ။

ေမး။     ။ အဲဒီလို ဇာတ္ကားမ်ိဳးေတြ ပုံေဖာ္ႏိုင္မယ့္ ထုတ္လုပ္သူေတြ၊ ဒါရိုက္တာေကာ အဆင္သင့္ ရွိေနၿပီလား။

ေျဖ။     ။ အႏုပညာရွင္ေတြက ဘယ္ေလာက္ ဖန္တီးခ်င္ပါေစ၊ ေငြေၾကးစုိက္ထုတ္သူေတြက ပါမလာဘူးဆိုရင္ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး၊ မျမတ္ဘူးဆိုရင္ေတာင္မွ သူထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ ေငြေၾကးအရင္းေတာ့ ျပန္ရဖို႔လိုမွာပါ။ ဒါမွသာ ေနာက္တကားရုိက္လုိ႔ ရမွာကိုး။ ဇာတ္ကား တကားကို ရင္းရတာလည္း ေငြေၾကးက မနည္းဘူးေလ၊ ဒီအတြက္ ထုတ္လုပ္သူေတြကို စည္းရုံးထားရပါတယ္။ ဖန္တီးဖို႔လည္း တာစူေနၾကပါၿပီ။ လက္ရွိျဖစ္ေနတဲ့ လယ္ယာေျမျပႆနာေတြ၊ အလုပ္သမား ျပႆနာ စတာေတြကို က်ေနာ္တို႔ကလည္း အႏုပညာနဲ႔ တဘက္တလမ္းက ပုံေဖာ္ဖို႔လုပ္ေနၾကတာပါ။ ဒါမွ လမ္းေၾကာင္းတခုကေန ႏုိင္ငံအက်ိဳးကို ကူညီရာ ေရာက္မွာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုဇာတ္ကားေတြက အမ်ားႀကီးေတာ့ ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ရိုက္သင့္တယ္လို႔ ခံယူထားတဲ့ သရုပ္ေဆာင္မ်ားနဲ႔ ဒါရိုက္တာေတြကသာ ရိုက္ကူးၾကမွာပါ။

ေမး။     ။ ရုပ္ရွင္ေလာက တိုးတက္မႈ အေျခအေန ဘယ္လို ရွိပါသလဲ။

ေျဖ။     ။ ရုပ္ရွင္ေရာ၊ ဗီဒီယိုပါ ေရွ႕ေလွ်ာက္မယ့္ လမ္းေၾကာင္းေတာ့ ျမင္ပါၿပီ။ ဒီေလာကသား အမ်ားစုက ဒီလုပ္ငန္းနဲ႔ပဲ ထမင္းစား ၾကရတာပါ။ က်ေနာ္လည္း အပါအဝင္ပါပဲ။ ႏုိင္ငံတကာအဆင့္ သြားဖို႔ဆိုရင္ေတာ့ ရုပ္ရွင္ဆိုတာကို လုပ္ဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္။     ။


WSJ LIVE VIDEO:

5 Responses

Leave a Reply

  1. လြန္ခဲ႔တဲ႔ ဆယ္စုႏွစ္ ၄ စုနီးပါးကာလက သမားရိုးက် ျမန္မာဇာတ္လမ္းေတြကေန လမ္းခြဲထြက္ျပီး ထူးျခားတဲ႔ တင္ျပပံုနဲ႕ သရုပ္ေဆာင္ပီျပင္မွဳေတြေၾကာင္႔ အကယ္ဒမီဆုေတြအမ်ားၾကီး တစ္ေပးခံခဲ႔ရတဲ႔ ဒါရိုက္တာ ဦးဝင္းေဖ (ယခု ဘီဘီစီ ဝင္းေဖလြယ္အိတ္ ေဆာင္းပါးရွင္) ရဲ႕ “မဟူရာ” ဇာတ္ကားဟာ ျပင္သစ္ရုပ္ရွင္ကားတစ္ကားကို မွီျငမ္းထားတဲ႔အတြက္ အကယ္ဒမီဇကာတင္ စာရင္းမွ ပယ္ခ်ခံခဲ႔ရတယ္လို႕ မွတ္သားဖူးပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ နဝတ လက္ထက္က ေပၚထြက္ခဲ႔တဲ႔ “တုိက္ပြဲေခၚသံ” ဇာတ္ကားကေတာ႔ မူရင္းႏိုင္ငံျခားဇာတ္ကား “The Power of One” ဆိုတဲ႔ ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံ အသားအေရာင္ခြဲျခားဆန္႔က်င္တိုက္ဖ်က္ေရး တိုက္ပြဲကိုအေျခခံျပီး ရိုက္ကူးထားေပမည္႕ အကယ္ဒမီဆုေတြ တစ္ျပံဳၾကီး ဝိုက္ယူသြားတာကိုလည္း သတိထားမိပါတယ္။ အဲဒီကားကေတာ႔ မွီျငမ္းတယ္ဆိုတဲ႔ အဆင္႔မကပဲ လံုးဝနီးပါးကို ပံုတူကူးထားတာကိုလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ ဘယ္အထိတူသလဲဆိုရင္ ဇာတ္ဝင္သီခ်င္းေတြရဲ႕ color နဲ႕ tempo ေတြအထိတူေနတာ ေတြ႕ရတယ္။ မ်က္ႏွာျဖဴမုန္းတီးေရးလံွဳ႕ေဆာ္ဝါဒျဖန္႕ ေနတဲ႔ နဝတ ရဲ႕ “မူ”နဲ႕ “ခြင္” ဝင္သြားပံုရပါတယ္။ ထုတ္လုပ္သူ၊ ဇာတ္ညႊန္း၊ ဒါရိုက္တာ၊ သီခ်င္းေရးဆရာ၊ သရုပ္ေဆာင္ေတြ အားလံုး နဝတရဲ႕ အကယ္ဒမီ “စံ” ေတြနဲ႕ ဟပ္မိေအာင္ အားရပါးရၾကီးကို “လုပ္ျပ” သြားလိုက္ၾကတာ ၾကိဳသိေနတဲ႕အတိုင္း အကယ္ဒမီေတြ စည္ပင္သာယာကားနဲ႕ သိမ္းယူ သြားသလားေအာက္ေမ႔ရေအာင္ကို ေျပာင္သလင္းခါသြားခဲ႕ရပါတယ္။ သိသိၾကီးနဲ႕ ခံလိုက္ရသလိုပါပဲ။ အကယ္ဒမီဆု ကို “လုပ္” ယူသြားမွန္းသိလ်က္နဲ႕ ေအာင္႕သက္သက္ၾကီး ျငိမ္ျပီးၾကည္႕ေနလိုက္ရပါတယ္။ ဆုေတြ မိန္႔မိန္႔ၾကီး ေပြ႕ပိုက္ျပီး ယူသြားသူေတြကလည္း ႏိုင္ငံျခားဇာတ္ကားကို “မွီျငမ္း”ပါတယ္လို႕ အားနာပါးနာေလးေတာင္ ေျပာမသြားၾကပါဘူး (လံုးဝခိုးခ်ပါတယ္လို႕ ဝန္မခံခ်င္ရင္ေပါ႔ေလ။) ေျပာခ်င္တာက အကယ္ဒမီေရြးခ်ယ္ေရးမူေတြထဲက နဝတေခတ္ လက္က်န္ “စံ”ေတြကို စြန္႕ပစ္ျပီး “အႏုပညာရသေျမာက္မွဳစံ” ေတြကိုမီွမည္႕၊ အမွီအျငမ္းကင္းတဲ႕ (ဟိုဒါရိုက္တာတစ္ဦးရဲ႕ အလံုးယူသံုးျပီးေျပာရရင္) “ရင္တြင္းျဖစ္” စစ္စစ္ “Made in ဒီတင္” ျမန္မာဇာတ္ကားမ်ား အဆင္႔ျမင္႔ျမင္႔အျမန္ဆံုးေပၚထြက္လာျပီး ထိုက္တန္သူမ်ားကို ထိုက္ထိုက္တန္တန္ ေရြးခ်ယ္ေျမွာက္စားေပးဖို႕ ရုပ္ရွင္အစည္းအရံုးၾကီး အေပၚမွာ မ်ားစြာေမွ်ာ္လင္႔ခ်က္ထားရွိေနၾကပါတယ္ … ဆိုတာပါပဲ ။

  2. ဦးဇင္၀ိုင္း။ အေမရိကားမွာ ရုပ္ရွင္ ဇာတ္လမ္းကို မထိန္းခ်ဳပ္ေပမယ္႔ သရုပ္ေဆာင္ေတြ ၀တ္စားပုံ၊ အသုံးအႏႈန္း၊ အမူအယာ၊ ျပကြက္ေတြအေပၚမူတည္ၿပီး ရုပ္ရွင္၊ ဗီဒီယိုနဲ႔ သီခ်င္းေခြေတြကို အဆင့္ သတ္မွတ္ေပးပါတယ္။ ဥပမာ၊ Movie rating system မွာ ဆိုရင္ အေထြေထြ ပရိသာတ္၊ မိဘထိန္းခ်ဳပ္မႈနဲ႔ ၾကည္႔ႏိုင္၊ ၁၃ႏွစ္ေအာက္ မၾကည္႔ရ၊ ၁၈ ႏွစ္ေအာက္ မၾကည္႔ရ ဆိုသလို အဆင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိး ခြဲၿပီး (G, PG, PG13, R, NC-17) ခြဲေပးထားပါတယ္။ အရင္ ဆင္ဆာလို ဇာတ္လမ္းဇာတ္ကြက္ကို ျဖတ္တာ မဟုတ္ပဲ ျပပုံ၊ ၀တ္စားမႈ၊ အေျပာအဆို အသုံးအႏႈန္းကို ထိန္းေပးသင့္တယ္ ထင္ပါတယ္။

  3. ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ႔ေတြကေတာ့အကယ္ကိုလန္ထြက္ေနတာပဲ။ဘာလူမ်ိဳးလို႔ေျပားရမလဲဆိုတာ စဥ္းစားေနရတယ္။ဗမာလူမ်ိဳးလား၊ကိုးရီးယားလား၊ဥေရာပလား။၀တ္စားဆင္ယင္မႈ႕က သရုပ္ေဆာင္ေတြအေပၚမွာလဲအဓိကက်ေနတယ္။ သူတို႔ကမဖြယ္မရာေတြ၀တ္ျပ၊သူတို႔ ပရိတ္သတ္ကလိုက္၀တ္ၾက။ ဗမာလူမ်ိဳးေတြမွာကိုယ္ပိုင္၀တ္စားဆင္ယဥ္မႈ႕၊ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်း မႈ႕ဆိုတာရွိျပီးသားပါ။ ဆင္ျခင္ၾကပါအံုးမေရႊမင္းသမီတို႔ရယ္။

  4. ျမန္မာ့ ဗီြဒီယိုေခြေတြက လြယ္လြယ္နဲ ့ရတဲ့ နိုင္ငံျခား ရုပ္ရွင္ကိုမွီ ျငမ္းျပဳတာမ်ားပါ တယ္ – မညွာမတာ ခပ္ရိုင္းရိုင္းေျပာရလွ်င္ ခိုးခ်တာမ်ားပါတယ္-ဥပမာ က်ေနာ္ၾကည့္ဘူးတဲ့ အိႏၵိယ ရုပ္ရွင္ကားျဖစ္တဲ့ အမိတာဘဂ်မ္း(သား)နဲ ့လက္ထပ္သြားတဲ့ မင္းသမီးတို ့ရဲ ့ကားကို ျမန္မာဗီြဒီယိုက ဟိန္းေ၀ယံ နဲ ့ အိျႏၵာေက်ာ္ဇင္ တို ့ ရိုက္တဲ့ကား- (ကားရဲ ့ နာမည္ေမ့ေနလို ့)ေနာက္ ရွရြတ္ခန္း ၂ကိုယ္ခြဲရုိက္ထားတဲ့ ဂ်ဴပလီကိတ္ ဇာတ္ကားကို ျမန္မာဗီြဒီယိုက သူထူးစံ ၂ ကိုယ္ခြဲ ႏွစ္ေယာက္တမ်က္ႏွာဆိုျပီးရိုက္ထားတယ္- က်ေနာ္ မၾကည့္လိုက္ရတဲ့ ကားေတြ မ်ားစြာက်န္ဦးမယ္-ရုပ္ရွင္အဖြဲ ့ဥကၠဌၾကီး ခင္ဗ်ာ- တဆိတ္ေမးပါရေစ-
    - အဲဒီလိုပုံစံမ်ိဳးနဲ ့ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ေလာက တိုးတက္မယ္ထင္ပါသလားဗ်ာ-

  5. ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံ မတိုးတက္တာ အေကာင္းျမင္၀ါဒ နည္းပါးလြန္းလို႔ပါ။ ကိုယ့္ကိုကိုယ္အထင္ ႀကီးၿပီး ဘ၀င္ျမင့္လြန္းလို႔ပါ။ ဘက္လိုက္မႈကင္းကင္းနဲ႔ တကယ့္ကို မွန္မွန္ကန္ကန္လုပ္မယ့္သူ နည္းပါးေနေသးလို႔ပါ။ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၀တ္စားျပေနသလိုမ်ိဳး လိုက္ၿပီး အတု ယူၾက ပါ။ ျမန္မာဆံဆံက်က္သေရရွိရွိလွပါတယ္။ဗမာပီပီေကာင္းတာပဲျမင္ခ်င္ၾကားခ်င္ပါတယ္။ ဇာတ္ကားေကာင္းေကာင္းေတြၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။ သႀကၤန္မိုးတို႔လို….မႈံေရႊရည္တို႔လို ကားမ်ိဳး ေတြေပၚထြက္လာႏိုင္ပါေစ…။